Budżet Obywatelski. Przyroda dla Sosnowca: Ścieżka Edukacyjno – Przyrodnicza.

Podobnie jak rok temu postanowiłem, że zawalczę o sosnowiecką przyrodę wykorzystując do tego celu Budżet Obywatelski. To świetna okazja, aby pokazać mieszkańcom Sosnowca, że wspólnymi siłami możemy zadbać o nasze otoczenie, a nasz głos jest bardzo ważny i ma ogromną siłę. Nie traćmy więc szansy na to, aby mieć wpływ na ostateczny wynik. Po co później żałować?

LINK DO GŁOSOWANIA: Przyroda dla Sosnowca: ścieżka edukacyjno-przyrodnicza

Jako że mieszkam w dzielnicy Niwka, to moją Lokalną Strefą Konsultacyjną jest strefa XI – NIWKA, BOBREK i to w niej mogłem zgłosić projekt. Nie oznacza to jednak, że tylko mieszkańcy tych dwóch dzielnic mogą oddawać głosy. Nic bardziej mylnego. Każdy Sosnowiczanin, którego przekona moja wizja i złożony projekt, ma szansę aktywnie włączyć się w walkę o jego realizację. Teraz jest na to szansa. Nie bądźmy gorsi od innych miast i walczmy o naturę w naszym mieście.

Miejsce zamieszkania mocno ograniczało przestrzeń, w której projekt mógł zostać zlokalizowany. Mój wybór padł na rejon ulicy Szybowej, Dybowskiego i Kopalnianej (działki geodezyjne o numerach: 1191, 1192 oraz 1369). Obecnie teren jest nieco zaniedbany, ale tkwi w nim ogromny potencjał.

1

„Przyroda dla Sosnowca: ścieżka edukacyjno-przyrodnicza” (projekt XI/1) to zadanie pozwalające stworzyć miejsce do celów wypoczynkowych i edukacyjnych pośród przyrody. Tablice i gry edukacyjne, które pojawią się na ścieżce, pozwolą na zgłębianie wiedzy przyrodniczej. Ścieżka edukacyjna ma na celu umożliwienie poznania podstawowych gatunków drzew i krzewów występujących w Polsce oraz ochronę przyrody. Wyznaczona trasa, barwne tablice z informacjami oraz „filary wiedzy” dają możliwość zdobycia nowych informacji oraz przyjemnego spędzenia czasu wśród zieleni. Montaż budek lęgowych dla ptaków i wiewiórek pozwoli uwrażliwić społeczeństwo na problem wymierania gatunków w miastach. Nasadzenie drzew, krzewów i roślin cebulowych pozwoli zwiększyć bioróżnorodność przestrzeni miejskiej oraz nada jej atrakcyjny charakter.

Ktoś może zapytać, dlaczego akurat takie zadanie? Wszystko co uwzględniłem w projekcie to wynik coraz większej presji inwestycyjnej oraz zwiększonej wycinki drzew na terenie Sosnowca, co powoduje ograniczenie dostępu mieszkańców do szeroko pojętych terenów zieleni. Realizacja tego projektu przyczyni się do poprawy estetyki miasta, a w dalszej perspektywie także do poprawy jakości życia mieszkańców. Starałem się, aby projekt miał szerokie zastosowanie i uwzględniał potrzeby zarówno przyrody, jak i nas ludzi.

Projekt obejmuje 3 zasadnicze elementy:

  1. Wykonanie ścieżki edukacyjno-przyrodniczej poprzez montaż czterech tablic edukacyjnych oraz dwóch „filarów wiedzy”.
  2. Powieszenie 10 sztuk budek lęgowych dla ptaków i wiewiórek (oraz po weryfikacji Urzędu Miasta – montaż domków dla owadów i karmników).
  3. Nasadzenie drzew, krzewów i wiosennych roślin cebulowych.

6

W skład ścieżki wchodzą elementy infrastruktury pozwalające w sposób przystępny i poprzez zabawę poznać bogactwo roślin liściastych i iglastych oraz zwierząt. Infrastrukturę stanowią cztery tablice edukacyjne (o tematyce dotyczącej: wypalania traw, typów budek lęgowych, dzięciołach oraz o zanieczyszczeniu środowiska) oraz dwa „filary wiedzy” (z obrotowymi elementami dotyczącymi: ptaków śpiewających oraz gatunków drzew gatunków rodzimych). W mojej koncepcji ustaliłem, że grafiki muszą być zabezpieczone folią antygrafiti UV, co pozwoli zachować trwałość poszczególnych elementów graficznych. Samo umieszczenie tablic edukacyjnych pozwoli zwiększyć świadomość mieszkańców na kwestie ochrony środowiska (opisy gatunków oraz zdjęcia, mogą stanowić podstawę ścieżki edukacyjnej wykorzystywanej przez m.in. uczniów pobliskich szkół).

7

Kluczowym elementem projektu jest ochrona ptaków. Dlatego typy budek lęgowych wybrałem w taki sposób, aby zwiększyć bioróżnorodność na terenie objętym zadaniem. Na przedmiotowym terenie stwierdziłem obecność dziuplaków, m.in.: sikor, szpaków, kawek, mazurków oraz objętego ścisłą ochroną gatunkową – dzięcioła zielonego, który wymaga ochrony czynnej. Parametry otworów wlotowych dostosowano do gatunków ptaków występujących na projektowanym obszarze. Budki o największym otworze mogą być wykorzystywane również przez wiewiórki. Liczba budek lęgowych dobrana została w taki sposób, aby nie doprowadzić do nakładania się obszarów lęgowych poszczególnych par lęgowych, a tym samym zwiększy to prawdopodobieństwo ich zasiedlenia. Zwiększona populacja ptaków na tym terenie pozwoli ograniczyć ilość insektów (m.in. mszyc, komarów, kleszczy).

4

Jako, że projekt dotyczy natury, nie mogło w nim zabraknąć także drzew, krzewów i roślin cebulowych. Do nasadzeń wybrano trzy gatunki drzew odpornych na warunki miejskie oraz dostępne w ogólnej sprzedaży. Parametry obwodów pni mierzone na wysokości 100 cm, dobrano w taki sposób, aby drzewa od razu po posadzeniu nadawały odpowiedni charakter miejsca, zgodnie z założeniami projektu. Dla miłorzębów dwuklapowych i buków pospolitych wskazałem obwody pni 14-16 cm, a w przypadku głogów pośrednich 12-14 cm. W przypadku krzewów, wskazana wysokość (od 30 do 150 cm) wynika z ich naturalnego charakteru i pokroju. Rośliny cebulowe (krokusy, przebiśniegi, cebulice i ranniki), wybrano z uwagi na fakt, iż nie wymagają wykopywania po przekwitnięciu oraz mają tendencję do naturalnego rozprzestrzeniania się poprzez nasiona i cebule potomne.

2

Pomiędzy placem zabaw a boiskiem znajduje się obniżenie terenu z niewielkimi skarpami – planowanymi do obsadzenia kosodrzewiną, w celu zabezpieczenia przed ewentualnym wchodzeniem na przewyższenie. Rozległy teren nadaje się do nasadzenia roślinami cebulowymi, krzewami z gatunku leszczyna pospolita, oczar pośredni oraz drzewami z gatunków miłorząb dwuklapowy i głóg pośredni Paul’s Scarlet, w celu urozmaicenia roślinności terenu i nadania mu wartości estetycznych.

3

W przypadku wykorzystywania roślin wydających owoce jak głóg pośredni, czy leszczyna pospolita, dodatkową wartością jest zapewnienie pokarmu ptakom (żywią się nimi m. in.: kos, drozd, dzwoniec zwyczajny, grubodziób zwyczajny, jemiołuszka zwyczajna, sikorka czubatka, sikorka modra) oraz drobnym ssakom (m.in. dla wiewiórek i popielic).

5

Nasadzone drzewa będą pełniły funkcje: oczyszczające powietrze i zatrzymujące pyły, przyczyniając się do zmniejszenia tzn. zjawiska smogu, ograniczające hałas, którego głównym źródłem jest ciąg komunikacyjny ulicy Wojska Polskiego (drzewa rozpraszają fale dźwiękowe, co wpłynie pozytywnie na mieszkańców okolicznych budynków), ułatwiające retencjonowanie wody po długotrwałych opadach i obniżające temperaturę w czasie upałów, a także zdrowotne poprzez stworzenia miejsca do spacerów.

Realizacja projektu pozwoli przywrócić mieszkańcom teren, który na przestrzeni ostatnich lat stanowił nieużytek. Wykonane nasadzenia drzew i umieszczenie tablic edukacyjnych pozwoli poprawić atrakcyjność dzielnicy i stanie się miejscem wypoczynku i relaksu dla mieszkańców Sosnowca. Poprzez zachowanie istniejącej zieleni wysokiej oraz wprowadzenie nowych drzew zwiększona zostanie bioróżnorodność, tym samym spełniona zostanie zasada zrównoważonego rozwoju ujęta w art. 5 Konstytucji RP Konstytucji RP.  W celu zapewnienia trwałości nasadzeń istotny jest 3 letni okres pielęgnacji nasadzeń.

_ ścieżka edukacyjno-przyrodnicza

W tym miejscu chciałbym Was zachęcić do wsparcia mojego projektu. Głosując od 9 do 19 listopada 2018 r., dostajecie realną szansę na zmianę podejścia do przyrody. Wspólnymi siłami można zdziałać o wiele więcej, niż działając w pojedynkę. Dlatego zachęcajcie znajomych do głosowania w V edycji sosnowieckiego Budżetu Obywatelskiego. To co jest warte podkreślenia, to fakt, że głosować moze każdy Sosnowiczanin i Sosnowiczanka – niezależnie od wieku (nawet maleńkie dzieci). Druga istotna kwestia tomożliwość oddania 3 głosów! Ale uwaga – muszą to być głosy na: Lokalną Strefę Konsultacyjną, Strefę Szkolną i Strefę Przedszkolną.  Tak więc możecie wspierać lokalne szkoły i przedszkola oraz wspomóc mój przyrodniczy projekt – „Przyroda dla Sosnowca: ścieżka edukacyjno-przyrodnicza (zadanie XI/1)„.


Na zakończenie chciałbym podziękować Wszystkim, którzy wspierają mnie w mojej społecznej działalności na rzecz przyrody. Wasze wsparcie jest dla mnie niezwykle cenne. Przy samym projekcie, na moje szczególne podziękowania zasługują: Katarzyna Dzięciołowska oraz Miłosz Dąbrowski i Bartłomiej Gancarczyk, którzy urzeczywistnili moją wizję i stworzyli dla mnie unikatowe grafiki przedstawiajace projekt. Natomiast za zdjęcia dzięcioła zielonego oraz sikor: czubatki i ubogiej, dziękuję odpowiednio Jolancie Jeziornej i Bogusławowi Lipowieckiemu.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Ta witryna wykorzystuje usługę Akismet aby zredukować ilość spamu. Dowiedz się w jaki sposób dane w twoich komentarzach są przetwarzane.

Blog na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

Create your website with WordPress.com
Rozpocznij
%d blogerów lubi to: